KRAP

KRAP (Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik) er en pædagogisk tilgang, der kombinerer kognitive metoder, fokus på ressourcer og anerkendende kommunikation for at fremme udvikling og trivsel hos individer. Metoden bygger på tanken om, at mennesker bedst udvikler sig, når deres ressourcer og styrker anerkendes, og når de oplever at blive mødt med respekt og forståelse.

KRAP har tre centrale elementer:

  1. Kognitiv tilgang: Arbejder med tankemønstre og hjælper individer med at forstå og ændre uhensigtsmæssige tankeprocesser, som kan påvirke deres adfærd og trivsel.
  2. Ressourcefokus: Retter opmærksomheden mod det, som allerede fungerer godt, og bygger videre på de ressourcer og styrker, som personen har.
  3. Anerkendende tilgang: Handler om at møde personen med respekt og værdsættelse, og at skabe en tryg relation, hvor den enkelte føler sig set, hørt og forstået.

Denne tilgang anvendes ofte inden for social- og specialpædagogik samt i arbejdet med børn, unge og voksne, der har særlige behov, og har til formål at skabe en positiv udvikling og styrke selvværd og livskvalitet.

Personalet i de pædagogiske team er eller bliver uddannet i metoden.

Se mere her: http://www.krapdanmark.dk

I hverdagen betyder KRAP blandt andet, at vi arbejder ud fra, at børn og unge gør det bedste de kan. Vi tror på, at børn og unge VIL – hvis de KAN.

Vi tager sammen med børn og unge på opdagelse i deres liv for at finde ressourcerne frem og bygge videre på dem.